Wat is Pilates

“Whole body” & zéér effectieve bewegingsvorm.

Pilates, is niet iets van nu, het ontstond begin 20ste eeuw, wanneer de Duitser Joseph Hubertus Pilates startte met het ontwikkelen van serie oefeningen die konden uitgevoerd worden op een simpele mat. Uiteindelijk, na heel veel onderzoek en experimenteren gedurende 60 jaar, kwam hij tot een methode, zoals we vandaag kennen als Pilates. Een systeem van oefeningen en appartuur om mensen te ontwikkelen. Een van de meeste complete vormen van beweging, onder één systeem. Het basis principe is om een iemand sterker te maken, leniger en die equiperen met controle.

De Pilates Methode is een “whole body” en zéér effectieve bewegingsvorm. Doel van pilates is het creëren van een evenwichtig, sterk spiersysteem en een soepel lichaam waarin overbelaste spieren worden ontlast. Verwaarloosde spieren worden dan weer geactiveerd en versterkt.

Pilates is een serie van gecontroleerde oefeningen hoofdzakelijk uitgevoerd op specifieke Pilates apparatuur met verstelbare weerstand. Daardoor kan de training aan elk niveau en aan elke deelnemer worden aangepast. Alle bewegingen vinden plaats vanuit een stabiel krachtcentrum: de buik, rug & taille. Het gaat bij pilates voornamelijk om de kwaliteit van de bewegingen, niet de kwantiteit, waardoor het een efficiënte manier van trainen is. Door de mentale betrokkenheid ervaar je een nieuw soort bewustzijn. Een uitgebalanceerde training waarbij kracht, lenigheid, houding, concentratie en prestaties verbeteren. Al deze elementen maken pilates een bijzondere bewegingsvorm, toegankelijk voor iedereen en op elke leeftijd! Zowel topsporters, dansers als mensen met een zwakke conditie en/of blessures.

   ©

Samengevat:

Zonder belemmeringen en op een comfortabele wijze beter willen bewegen op jouw manier! Resultaat: evenwichtig lichaam, correctere houding -> stimuleert lichaamsbewustzijn en verbeterde bewegingstechniek (incl. ADL)